Robogó tuning tippek és trükkök

Négyes fogat - robogó hengerek összehasonlítása

Robogó tuning hengerek összehasonlítása, méréssel

Itt a nyár, mindenki izmosítja a robogóját, felébred a vágy a száguldásra. Ehhez szeretnénk egy kis segítséget nyújtani, hogyan tudtok a lovacskákból ménest varázsolni.

Olyan robogó tuningokat próbáltunk összeállítani, amiket ebben a gazdasági helyzetben is a többség elérheti, megfizethető számára, nem csak álmodozik a több százezres profi tuningok után.

Négy gyártó 70cm3-es öntöttvas hengereit teszteltük egy léghűtéses Minarelli blokkon. Az alany egy Motowell Magnet Sport volt, minden Minarelli alkatrész passzol rá tökéletesen.

A tesztelt robogó hengerek:

Robogó 70-es tuninghengerek, öntöttvas kivitel

Annyit azért tudni kell ezekről a henger szettekről, hogy van egy minimális alapkövetelmény, amit be kell tartani a tökéletes működés érdekében. Első és leglényegesebb a robogót megvizsgálni, a műszaki állapotát feltérképezni. 

Ha külsőleg alkalmasnak találjuk a robogót és feltételezzük, hogy 90KM/h sebességnél nem fog szét esni, jöhet a következő lépés  a motor részletes vizsgálata.

Az egyik leglényegesebb kérdés a hajtókar állapota, mert a megnövekedett lökettérfogat és erő nagyon igénybe veszi a hajtókar csapokat. Ha ezek gyengélkednek, előfordulhat, hogy átépítés után hajtókaros lesz a motorunk, ezzel az egész tuningot tönkretéve.

Robogó tuning: hengerfejek összehasonlítása

  • A karburátort minimum 17.5-esre kell cserélni, a megfelelő gázcsere és belső hűtés elérése érdekében.
  • Érdemes még a variátort és a hajtásláncot átvizsgálni, esetleges gyengeségeit feltárni.
  • Egy kopott szíj vagy variátorgörgő nem kedvez a tökéletes beállításnak, teljesítmény vesztés okai is lehetnek. 
  • Utolsó, de fontos kérdés a kipufogó. Általánosságban ki lehet jelenteni, hogy a Giannelli gyártó Reverse fantázia névre hallgató kéménye lehet etalon ebben a kategóriában. Nem a legolcsóbb robogó alkatrész, de ezekhez a hengerekhez a megfelelőségét nem lehet meg kérdőjelezni. Tökéletes harmóniában dolgozik az öntöttvas hengerekkel, a legjobb teljesítménnyel.

Öntöttvas robogó hengerek tuninghoz: Malossi, Stage6, MF, DR

Ez után a kis bevezető után nézzük a tényeket.

Mind a 4 hengert egymás mellé téve az esztétikai különbség elhanyagolható, a henger belső palástján azért különbségek felfedezhetőek.

Első dolog, ami szembe tűnő a sokszor hangsúlyozott csatornák éleinek a letörése. Itt kettéoszlik a mezőny, egyik kategória a letört élűek csoportja, amibe az Stage6 és a Motoforce tartozik, a másik a szinte éles sorjával rendelkezők (Malossi + DR), minden után munkálást mellőzőek tábora, tehát célszerű ezeket felszerelés előtt kezelésbe venni. 

Ajánlani tudjuk a hengerek elmosását, sűrített levegővel való tisztítását.

Malossi sport robogó henger, 70 ccm, 317083

Malossi henger a fenti képen.


Motoforce :

Motoforce sport henger teljesítmény görbe

A tesztet a legkedvezőbb árú Motoforce szettel kezdtük. Tudni kell róla, hogy kedvező ára igazán elérhetővé teszi a tuningolók körében, egyedüli hátránya hogy nem létezik hozzá túlméretes dugattyú, de összehasonlítottuk a DR hengerben található Asso dugóval ami vésztartalékként, végső megoldásként  beszerelhető ezáltal fúrhatóvá-javíthatóvá válik a szett.

  • Teljesítménye stabil 7 lóerő, ami nem egy kiugróan magas érték, de nézve az árát megfelelő lehet.
  • A kipufogók közül csak Giannelli Reverse-t tudjuk ajánlani hozzá, mással nem igazán működött megfelelően.

Stage 6 StreetRace hengerszett:

Stage6 StreetRace robogó hengerszett mért eredménye

Következő a Stage6 Street Race hengerszett volt. A benne lévő dugattyú gyártója a neves Vertex gyár, több túlméret rendelhető belőle (47.40 és 47.80), ami igazán kedvező.

Teljesítményét tekintve a pörgős hengerek közé tartozik, ezt az egy szettet teszteltük 3 féle kéménnyel, aminek a magyarázata az, hogy a gyártó egy drágább alu henger vezérlési idejét adta ennek az öntöttvas szettnek. Nagy eltérések nem voltak tapasztalhatóak, de érdekes eredmény született: 

  • Reverse: 7.6 Le
  • Stage6 Pro: 8.4 Le
  • Stage6 Pro Replica: 8.6 Le

Amint látható, egy alacsonyabb árfekvésű csővel született a jobb eredmény.


DR hengerszett:

DR tuning hengerszett minarelli robogókra, öntöttvas

A DR-ről tudni kell, hogy a Motori Minarellinek a saját gyára, ahol a tuning alkatrészek készülnek. A Minarellit úgy gondolom, senkinek sem kell bemutatni, mint motor blokk gyártót. E

zek a motorok teljesítenek szolgálatot az Aerox, Aprilia SR 2000-ig Benelli, Malaguti robogókban, tehát a minőség nem kérdőjelezhető meg.

A dugattyú gyártója az Asso cég, túlméret egy féle rendelhető bele, ami szintén nem túl sok. Teljesítménye semmivel sem marad el a konkurens márkáktól: 7.3 Le

Ajánlani itt is a Giannelli Reverse-t tudjuk hozzá.


Malossi hengerszett:

Malossi Sport henger mérése, Minarelli robogókra

A Malossi talán az egyik legnagyobb, legismertebb márka itt a négyes fogatban. Jót, rosszat mindenki tudna mondani róla, de nézzük a tényeket.

Kidolgozottságra talán egy kicsit elmarad a mezőny többi tagjától, de ha végeredmény centrikusak vagyunk, akkor nincs jelentősége a teljesítmény szempontjából.

Az igazi erőssége ennek az öntöttvas szettnek a széles dugattyú túlméret választéka, ami igazán figyelemre méltó. 47.00 mérettől B, C, D, E, F jelöléssel század milliméterenként 5 lépcsőben lehet választani. Ha ez nem lenne elegendő, akkor rendelkezésre áll a 47.40 és 47.80 méret, ami a durvább sérülések orvoslására szolgál.

Teljesítménye a Giannelli Reverse kipufogóval: 8.3 Le.


Megjegyzés: A méréseket nem fixált variátorral mértük a hátsó keréken, tehát ehhez az értékhez kb. 20%-ot hozzá kell adni, így kalkulálható a főtengelyen lévő teljesítmény. Ennyi veszik el a hajtásláncon.

Összességében véve elmondható, hogy a nagy konkurencia harc eredménye a minimális különbség mind teljesítmény, mind esztétikum terén. Előnyök, hátrányok mindenhol vannak ezeket és az árakat figyelembe véve mindenki választhat, hogy mi alapján dönt. A beépítést érdemes szakemberre bízni, hogy sokáig élvezhető legyen a robogó.

Kellemes robogózást, jó tuningolást!