Robogó kisokos

Karburátor, porlasztó - a robogó fontos alkatrésze

Karburátor, porlasztó

1893-ban találta fel a karburátort két magyar. A mai napig használják sok motornál és robogónál.

A belső égésű motorok esetében a működéshez szükséges benzin-levegő keverék előállításához használt szerkezet, általában automatikus hidegindítóval ellátva, amely a motor indításakor szükséges dús keveréket állítja elő.

Levegőáram szabályzás szempontból többfélét ismerünk:

  1. Egyszerű tolattyús: a legtöbb kétütemű motor, és egyes, kifejezetten verseny négyüteműek használják.
  2. CV karburátor: A gázkarral mozgatott tolattyú mellett egy nyomáskülönbség által mozgatott membrános tolattyú is van. Kizárólag 4T-k használják.
  3. Pillangószelepes: Legegyszerűbb konstrukció, legtöbbször kertigépeken, láncfűrészeken, esetleg segédmotoros bicikliken találkozhatunk vele.

A karburátorba kerülő levegőnek és benzinnek por- és szennyeződésmentesnek kell lennie, ezért levegőszűrő kerül a karburátor elé, valamint a tankból kikerülő benzint is szűrik.

A szűrők tisztán tartásával (vagy cseréjével) megelőzhető a porlasztó dugulása, a motor leállása, a teljesítménycsökkenés és a fokozott motorkopás is.

Ennek különősen nagy jelentősége van tuningolt motoroknál.

A gyártók közül a Dell Orto az egyik legismertebb és legnagyobb gyártó, aki minőségi porlasztókat gyárt.

Az 50 köbcentis, kétütemű robogók gyárilag 12, 14 vagy 17,5-es méretűvel vannak általában szerelve. A négyüteműek pedig 18 körülivel.