Robogó kisokos

Mi a hézag? - Csapágyak illesztési hézaga a robogóknál

Csapágy illesztési hézag: robogó és motornál

A szerelés, tuning folyamán mindig visszatérő kérdés, hogy milyen főtengely csapágyat tegyünk a robogóba.
Nagyon sokszor elkövetett hiba az amatőröknél és néha a profiknál is, a nem megfelelő csapágy megválasztása és/vagy annak helytelen beszerelése.

Kezdjük a dolgot a szétszerelésnél. Kevesen vannak vele tisztában, hogy a főtengely megóvása érdekében, főleg ha azt nem akarjuk cserélni, nem szét "kocogtatjuk" illetve szétverjük a két blokk felet. Szétnyomató szerszámot érdemes használni a szakszerűség érdekében.

Természetesen a csapágyakat is a célra megfelelő lehúzó szerszám segítségével távolíjuk el a főtengely nyakáról.

A csapágyaknál első és legfontosabb dolog a minőség, a gyártmány megválasztása. Ennél a pontnál még könnyebb helyzetben vagyunk, mindenki tud pár neves gyártót sorolni: KOYO, SKF, NTN, stb. Általában ezek közül valamelyikre esik a választás. Vannak sláger márkák, amit mindenki ismer, valamint olyanok, amik nem tűnnek ismerősnek számunkra, mégis kiváló minőséget képviselnek a csapágy gyártás piacán, mint például: FAG, IBC, SLF, stb.

A gyártmány kiválasztása után, második szintén fontos kérdés a pontos típus kiválasztása. Az esetek túlnyomó többségében a főtengelyeknél egysoros, mélyhornyú golyóscsapágyról beszélünk.

Ez idáig rendben is volna, itt nincs kérdés. Következhet a megfelelő hézaggal ellátott csapágy kiválasztása, iránymutató lehet a kiszerelt darabon lévő felirat.

Tudni kell a csapágyakról, hogy élettartama, valamint működés közbeni zajszintje akkor a legmegfelelőbb, amikor üzemi állapotban majdnem nulla a csapágyhézaggal fut, kenése, hűtése optimális. Ennek az állapotnak az elérése a cél a robogónk esetében is.

Minarelli robogó motoroknál, 50 és 70 köbcenti esetében is C4-es jelölésű csapágyat válasszunk.  A gyártó is ezzel szereli a blokkokat. Kivételek a japán belpiacos Yamahák, ott C3 a gyári érték, de ha 70ccm-re átépítjük, akkor szintén C4 kerüljön bele.


Mi az a C3 és C4?

C3 – C4 általában egy tartományt jelöl, a csapágyhézag radiális tartományát.

C4-es csapágy

furatátmérő: 18-24 mm

 csapágyhézag: minimum 20 maximum 36 mikron
C3-as csapágy

furatátmérő: 18-24 mm

 csapágyhézag: minimum 13 maximum 28 mikron

 

Piaggio motoroknál használt NTN csapágyon a hézag konkrét értéke van megadva, amit a külső héján olvashatunk: SC04A47CS29PX1számú csapágynál a CS29 jelölés utal a hézag nagyságára.

 

Összeségében véve nagy körültekintést és szakértelmet kíván a csapágy kiválasztása, szerelése. Fontos, hogy minőségi anyagokkal, minőségi szerszámokkal, megfelelően legyenek beépítve.