Robogó tuning tippek és trükkök

Sportkipufogók típusai, összehasonlítás, választás

Robogó sportkipufogók

Milyen sportkipufogók vannak? Melyiket milyen hengerhez ajánlott használni?

A kipufogó feladata az égéstermék minél gyorsabb elvezetése a hengerből, a gázok visszaáramlásának megakadályozása. A kétütemű motornak olyan egy jó kipufogó, mint a négyüteműnek egy kompresszor (turbó)! A tuningolásnál fontos szerep jut a robogóra kerülő csőnek, akár 15-40% teljesítménynövekedés is lehetséges egy jól megválasztott kipufogóval.

A kipufogó rendszer tuningjának alapgondolata:
A különböző gyárak konstruktőreinek a kipufogórendszerek kialakításakor a következő szempontokat kell figyelembe venniük a legújabb elvárások alapján:

  • károsanyag kibocsátás (környezetvédelem)
  • zajszint- szerkezeti költségek
  • motorélettartam
  • tüzelőanyag-felhasználás
  • motor effektív (fajlagos) teljesítmény

Napjainkban az imént említett szempontok sorrendje megegyezik a fontossági sorrenddel. A tuning titka ezen szempontok felcserélésében, illetve bizonyos szempontok elhagyásában rejlik!

Ezért létezik az, hogy még ha hihetetlennek tűnik is egy hozzá nem értő számára: egy-egy motor teljesítménye, nyomatéka akár 35 -40 %-kal is növelhető lenne!

Igen ám, de a tuning cégeknek is figyelembe kell venni egy-két olyan további szempontot, amely lekorlátozza ezt a növekményt 25-30 %-ra. Ezek a szempontok a következők:

  • átalakítási műveletek egyszerűsége
  • motorélettartam
  • törvényi előírások, garanciák

A kipufogó tuningja nem jelent mást, mint egy olyan rendszer felépítését, amely kizárólagosan a teljesítményt veszi figyelembe, elhanyagolván a többi tényezőt. Ha így tekintjük a problémát: a tuning jelentősen egyszerűbb eljárás, mint a hagyományos rendszer megtervezése.

Stage6 robogó sportkipufogó

A lényeg tehát nem más, mint hogy egy olyan rendszerünk legyen, amely a lehető leggyorsabban szállítja el a kipufogógázt a hengereből, valamint a külső levegőt ne engedje visszaszívni a hengerbe. A végcél tehát az, hogy a hengerbe áramló levegő-üzemanyag keverék a lehető leghevesebben (oxigéndúsan) elégjen!

Kipufogó Részei:

Leömlő:

A motor hengeréből kiáramló kipufogógáz szűkítése egy csővezetékbe, valamint a hengerekben keletkező nagy hő elvitele, zajcsökkentés. Tömítése a hengernél kipufogó tömítéssel történik, mely egyszer használatos.

Diffúzor:

A kiszélesedő rész az egyre táguló jellegétől fogva kiszívja a hengerből a már elégett gázokat (kipufogógáz), és attól függően, hogy a dugattyú az alsó holtponthoz közelítve az átömlő csatornákat is nyitja, még egy kis friss keveréket (benzin-levegő) is.

Konfúzor:

Amihez most a kipufogógáz, és egy kevés friss keverék is eljutott, azt okozza a szűkülő jellegétől, hogy az egész folyamat megtorpan, és így egy ellentétes nyomáshullám indul el, ami a friss keverék egy részét visszanyomja az égéstérbe, ezáltal jobban feltöltve azt, és akadályozza ezzel a hengerbe került friss keverék kipufogóba áramlását (hasonlóan mint a 4ütemű motorok kipufogószelepének zárásánál történik).

Dob vagy hangtompító:

A hangtompító feladata a kipufogási zaj csillapítása, amely a következő módokon lehetséges: rezonanciával, elnyeletéssel, vagy ellentétes fázisú hullámmal. Az első megoldásnál a kipufogó dob belső tere eltérő méretű kamrákra van felosztva, amelyek csövekkel állnak egymással kapcsolatban. A kamrák és csövek kombinációja olyan üreg, vagy más néven Helmholtz-rezonátorokat eredményez, amelyek mindegyike egy bizonyos hangmagasságú hangot tompít.

Katalizátor

Szerepe egyrészt környezetvédelmi jellegű, másrészt felépítésénél fogva a motor fojtásának egy részét adja meg, ezért erre most nem térünk ki, a tuning csövekben nincs katalizátor.


Tehát mi is az a kipufogó rezonátor? Tulajdonképpen ez a furcsa nevű, ismeretlen - így első hallásra nem sokat mondó tuningalkatrész- gyakorlatilag nem más, mint egy egyszerű, a kipufogógázban erőteljes gázlengéseket okozó acélcsövecske, melynek átmérője és hossza pontos számításokkal méretezve van, mégpedig úgy, hogy a benne állandó nyomáson álló gáz és a rezonátor saját frekvenciája pontosan megegyezzen az adott fordulaton a motorból kiérkező gáz lengésszámával. A két frekvencia mennyiség rezonanciájától a gázhullámok (bizonyos fordulatszám tartományban) felgyorsulnak, így mintegy elszippantják a hengerek elhasznált töltetét, miáltal a motor frissebben képes ismét felvenni a munka ütemét, leadni megfelelő teljesítményét.

Az elnyeléses hangtompító konstrukciója a legegyszerűbb. Ez mindössze két egymásba csúsztatott csőből áll. A belső cső fala perforált, míg a két cső közötti teret valamilyen nagy belső súrlódású anyag tölti ki. (hosszú szálú üveg-, vagy kőzetgyapot, stb.)

Egy 2 ütemű kipufogó tehát nyomáskülönbség és rezonanciafüggő (ezért is nevezik rezonátoros kipufogónak), ezek a nyomáslengéseket (rezonanciákat) , amelyek a friss keverék visszaáramlásának a fordulatszám tartományát határozzák meg (a kipufogó hol hatásos), ezeket mind a kipufogó formája határozza meg. Durván összefoglalva, rövid rezonátor hossz (a kipufogókönyök elejétől a konfuzor végéig) a magasabb fordulattartományban támogatja a henger feltöltését (ez érthető mivel az ellenhullám a konfuzorból hamarabb éri el a hengert), hosszabb rezonátor hossz az alacsonyabb fordulattartományban támogatja a henger feltöltését (ezért nem is pörögnek vakcsővel ellátott kipufogók olyan magasra, mivel a vakcső által megnövekszik jócskán a rezonátor hossza). Ha a rezonátor test (diffuzortól konfuzorig) rövid és testes, akkor a henger feltöltése egy szűk fordulatszám tartományban támogatott (de ott nagyon), ha ez a rezonátortest hosszú, és keskenyebb, akkor a henger feltöltése egy tágabb fordulatszám tartományban támogatott ( egy jól behangolható, erős nyomatékot biztosító, de nem túl nagy teljesítményű kipufogó).

A kipufogók fajtái, tuningolás szempontjából:

Alapcső-Touring:

50 cm3-es hengerekhez, kisebb teljesítménynövelésre, vagy az eredeti, rongálódott (oxidáció) cső pótlására

Ilyen kipufogók pl.:

  • Giannelli Go
  • LeoVince Touring
  • Tecnigas SilentPro

Sport Kipufogó

Az alapcsövekhez képest már teljesítmény növekedést is várhatunk, 50 és 70 cm3-es szettekhez is használhatóak.

Pl.:

  • Giannelli Extra, Extra V2
  • Motoforce
  • Tecnigas NextR, TEK

Sport-Racing

70 cm3-es sport- és versenyhengerekhez is. Széles körben és tartományban használható „mindentudó” kipufogók.
Nagyobb teljesítmény növekedést eredményeznek mint a „sport” csövek.

Pl.:

  • Polini Funky
  • Metrakit Handmade
  • Laser XPro
  • Yasuni Z, R
  • Stage6 Pro
  • Stage6 Pro Replica
  • Tecnigas RS
  • Giannelli Reverse, Record

Versenycső (Racing vagy For Race, High End Parts)

Magas fordulatú, kihegyezett mocikhoz.

Pl.:

  • Giannelli Shot
  • Top Nardo
  • Malossi MHR, MHR Replica
  • Polini For Race II, Evolution
  • Yasuni Carrera 16, Carrera 20
  • Stage6 R1200, R1400
  • Metrakit Pro Race
  • Bidalot Speed
  • Kundo F1

Ahhoz hogy, megfelelő eredménye legyen a tuningolásnak egy fontos szabályt kell mindig betartani: az alkatrészeket egymáshoz kell választani, tehát 50 cm3-es hengerre hiába tesszük a legdrágább „For Race” kipufogót, nem lesz belőle repülő és hiába veszünk 70 cm3-es Alu Racing hengert, ha nem cseréljük le a gyári csövet… Be kell tartani a fokozatokat, a hengerre a hozzáillő kéményt kell rátenni.

Stage6 racing kipufogó, tuningStage6 pro replika kipufogó, robogóra