Robogó szerelés és javítás tippek

Tipikus szerelési hibák robogó javításnál

2018.03.03 17:03

Robogó javítás: tipikus szerelési hibák

Az őszi-téli időszak a felkészülés, tuningolás, javítás, szerelés időszaka. Lehet átépíteni, szerelgetni a robogót és a motorokat.

Sajnos mindig előfordulnak hibák, tévedések az otthoni barkácsolás, tuningolás folyamán.

Olvassátok el figyelmesen a következő tanácsokat, sok tanulópénzt lehet vele megspórolni!

Dugattyú beszerelése fordítva

Robogó dugattyú tető, jelöléssel - javítás

Minden dugattyú tetején található egy jelölés, egy háromszög vagy nyíl általában.

A nyíl azt jelzi, hogy a dugattyú melyik oldala kerüljön a kipufogó nyíláshoz.

A gyűrűk rögzítésére szolgáló stiftnek nem szabad a kipufogó nyílás oldalán lenni, mert könnyen elakadhat a gyűrű, kitörhet a dugattyúból egy darab, a hengert pedig ez tönkreteszi.

Tehát a nyíl mindig a kipufogó nyílás felé néz, míg a rögzítő stift(stiftek) az ellentétes oldalon vannak,de nem feltétlenül középen.


Nem megfelelő hőértékű gyertya használata

Gyertyaképek - robogó szerelés, javítás, alkatrész

A tuningolt motorok nagyobb hőmérsékleten működnek, mert megnövekedett a kompresszió, a bevitt üzemanyag mennyisége és a teljesítmény.

Ezt a gyertyának is el kell viselnie, a nagyobb terhelés mellet is pontosan kell működnie. A gyárihoz képest, mindig magasabb hőértékű gyertyát kell használni. A tuning alkatrészek gyártói általában erre is pontos utasításokat adnak. 

Ha alacsonyabb hőértékű gyertya van a motorban, terhelésen túlhevül, idő előtt begyullad a benzin-levegő keverék. Ettől nagyobb a hőterhelése a dugattyúnak, amitől beragdhat, besülhet.

Extrém esetben a dugattyú teteje is átlyukadhat.


Kipufogó túlhúzása, rossz rögzítése

A kipufogó felszerelésekor csak annyira szabad meghúzni a csavarokat a hengerre, hogy már ne fújjon ki a kipufogó. Felszerelés előtt ellenőrizni kell a csatlakozó felületeket, hogy megfelelőek-e, szükség esetén javítsuk, egyengessük ki. Minden szereléskor új tömítést kell használni. Ha túl vannak húzva a csavarok a menet tönkremegy, a csavarok kiszakadhatnak.

A kipufogót mindig feszültségmentesen kell rögzíteni, a csavarokat nem szabad külön-külön fixre húzni. Minden csavart be kell csavarni a helyére, kézzel, ütközésig. Ezután ha megfelelően áll a helyén a kellő nyomatékkal rögzíthető. A rosszul rögzített kipufogóban ébredő feszültségek repedéshez, később töréshez vezetnek.


Túl kicsi főfúvóka használataMegfelelő gyertyakép a robogó tuning, szerelés folyamán - őzbarna

Gyári, 50-es robogóknál a túl kicsi főfúvóka általában csak teljesítményvesztéssel jár, míg a tuning során, 70-esre való átépítés után végzetes károsodáshoz vezethet. A robogó karburálásakor, mindig a nagyobb fúvóka mérettől haladunk lefelé, amíg megtaláljuk az ideális beállítást. A jó beállítást a gyertya színkép alapján határozhatjuk meg.

A méret csökkentésével az ideális beállításig nő a teljesítmény és egyre jobban „élesedik” a motor. Egyre több apró dologra „érzékeny” a robogó: néhány fokos hőmérséklet változás, páratartalom, hosszú úton, magas fordulaton való használat. Egyre könnyebben meghibásodhat, túlmelegedhet, megragadhat.


Tömítések, csapágyak amik még „jók”

Gyakran előforduló hiba, hogy az új főtengelyhez a régi csapágyak, szimmeringek kerülnek vissza.

A csapágynak lehetnek nem látható, nem észrevehető hibái. Hiába van kimosva, beolajozva, hiába nincs hangja a pörgetés során. A gyári csapágyak azért sem használhatók a tuningolt motorban, mert lehet hogy nagyobb hézagúra van szükség. (magasabb hő miatt, C4-re cserélendő a C3-as)
A szimmeringek, csapágyak hengerfej tömítések egyszer használatosak. Szétszerelés után már nem tehetőek vissza, ha profi, tartós, megbízható munkát szeretnénk végezni.

Az ilyen jellegű alkatrészek ára töredéke egy főtengelynek, hengernek, nem érdemes spórolni rajta.


Nem megfelelő olaj használata

Robogó henger belűlről - felrakodás rossz kenőanyag miatt

Itt is a kulcsszó a megfelelő. Nem a legdrágább, legjobb leg-leg olaj kell. Nem is a 600-1000 Ft-os, olajnak látszó, de funkcióját be nem töltő folyadék. Az olajgyártók készítenek speciális robogó olajat. Ebből is találunk sokfélét, félszintetikust, szintetikust, direkt tuningolt robogókba való is létezik.

A túl „jó”, ill. a túl gyenge minőségű motorolaj kokszosodást, gyűrű beragadást okozhat, a gyertyát is tönkreteheti. Gyakori a kipufogó nyíláson is a felrakodás, egyre csökken a nyílás átmérője, ami fojtásként fogja vissza a motor teljesítményét.

A csúcsteljesítményű versenyolajak, magas hőmérsékletre vannak tervezve, ha a robogó nem ezen üzemel, nem tud elégni az olaj maradéktalanul és ez vezet a kokszosodáshoz.


Kalapácsos csapágy csere

A csapágyak és főtengely mindig túlfedéssel van illesztve, néhány ezreddel nagyobb a főtengely átmérője, mint a csapágyé. Így nem tud megforogni a csapágy. Szerelésnél viszont ez megnehezíti a dolgot.

Már a régi csapágy leszerelésekor nagyon gondosan kell eljárni, nem lekalapálni és leköszörülni kell a régit.

Csapágy eltávolítás szakszerűen, lehúzó szerszámmal

A legjobb a csapágylehúzó szerszám használata. Ha ez nem áll rendelkezésre, a köszörülés lehet a megoldás, de nagyon pontosan kell elvégezni és nem szabad megsérteni a szimmering futófelületét. Érdemes ilyenkor egy kis lemezt ráhajtani a felületre. Felszereléskor sem felütögetni kell a helyükre az alkatrészeket, hanem melegítéssel rakható fel mechanikai sérülés nélkül.

A csapágy felmelegítésével és a tengely hűtésével, a hőtágulás miatti méretváltozás már elég, hogy simán a helyére csússzon a csapágy. Kihűlés után szorosan és pontosan áll a helyén a tuning robogó lényeges alkatrésze.

A melegítéskor ügyelni kell arra, ha műanyagkosaras a csapágy, nehogy túlhevüljön és elolvadjon, károsodjon! A főtengelyt nemes egyszerűséggel be kell rakni a hűtőbe, a csapágyat pedig feltehetjük egy rezsóra. A műanyagkosaras csapágyat ne melegítsük 100 C° fölé.