Fooldal arrow Tuning rovat arrow Honda X8R robogó tuning

 Honda X8R tuning

A Dynostar mérőpaddal fogtunk egy robogó tuningolásához. Egy Honda X8R-re várt a tuning.

Tuning kicsit másképp: Robogó szerelés Dyno Jet mérőpaddal


 

 

 

A tuning célja, hogy minél erősebb legyen a robogó, minél több lóerőt sajtoljunk ki a gépből. Honnan tudhatjuk mi lett a munkánk eredménye? Találgatások helyett jöjjenek a valós számok, egy Dyno Jet teljesítménymérő paddal teszteltünk egy újabb tuning összeállítást.
A teszt alanya:

Honda X8R, 50 köbcentiméteres.
Erről a robogóról azt kell tudni, hogy gyárilag elektronikus fojtással látják el, tehát mindenféle tuning előfeltétele ennek eltávolítása!

A Honda motorjai kicsit másképp épülnek fel, mint mondjuk a Minarelli vagy a Piaggio robogó motorok. Egy elég régi, bár jól bevált, megbízható konstrukció.
A henger állóhengeres, ezért az üzemanyag keveréket nem túl előnyös helyre szívja (oldalt a forgattyúsházba), a membránház kialakítása is előnytelen a tuning szempontjából, ill. a jól bevált 40 mm-es dugattyú alapméret itt csak 39 mm.

Ez nem azt jelenti, hogy nem jó motor, csak nem ideális tuning alany, nézzük tehát mit lehet kihozni belőle!


Teszthez használt alkatrészek:

Leo Vince ZX kipufogó
Malossi öntöttvas henger
Malossi Red Filter a gyári légszűrőházba
Magasabb hőértékű Denso gyertya
Dell Orto 17,5 karburátor
Malossi végáttétel


A teszthez használt eszköz ismét a Dynostar által gyártott, Dyno Jet 2C, örvényáramú mágneses elven működő mérőpadja, valamint egy GPS készülék a mért végsebesség adatok összehasonlítására.
A Dyno és a GPS által mért adatok közt 0,6-0,8 km/h óra eltérések voltak. Tehát méréseink nagy pontosságúak.


A kapott eredményekről azt kell tudni, hogy ezek valós számok.
A teljesítmény keréken mért adat, minden mérés több pontos, statikus mérés volt.

A robogó és alkatrészgyártók általában főtengelyen mért teljesítmény adatokat adnak meg. A teljesítményből viszont a főtengelytől a kerékig sok elveszik, a súrlódás miatt.


A Honda robogó úgy került hozzánk, hogy rajta volt már a Leo Vince ZX kipufogó, de nem volt a fojtás kiszedve a csőből. A fordulatszámot leszabályozó elektronikus fojtás eltávolításra került.

Honda X8R robogó a tuning előtt 

 

 

 

 

A képen láthatjuk, hogy 60 km/h óra a végsebesség.


 

 

 

 

 

 

Már a szerelésnél felmerült néhány apró, nem szokásos feladat.

 

A henger talpa nem illeszkedik tökéletesen, a tömítés formájából is látszik az eltérés. Ettől még működik tökéletesen a motor, de ajánlatos az ilyen eltérések kiigazítása. A henger belsejében az élek teljesítménycsökkentő áramlásokat okoznak. Amikor amúgy is híján vagyunk az erőnek, minden apróságra figyelni kell.  

 

A szívócsonk és porlasztó közötti tömítésnél is érdemes egy kicsit kiigazítani a csonkot és tömítést is, a jobb áramlásért, nagyobb teljesítményért.

A porlasztó és a hengerszett beszerelése után, a porlasztó beállításával folytattuk. 

Fúvóka teszt

 

 

 

 

Egy érdekes grafikon a helyes fúvóka méret választáshoz.

 

 

 

 

 

 

 

 

Egy 90-es és egy 95-ös fúvókával végeztünk két mérést. A 95-ös fúvókával a zöld folytonos vonalat rajzolta a Dyno, a 90-esel pedig a zöld szaggatottat. Jól látható hogy a kisebb főfúvókával kb 0.5 lóerővel erősebb a motor és a nyomaték görbe (fekete szaggatott) is kiegyenlítettebb. Tehát a nagyobb főfúvóka és a több benzin nem feltétlenül jelent teljesítménynövekedést. Sőt, a túl sok üzemanyag fojtja a motort. Túl kicsi fúvókát sem szabad választani, mert az üzemanyag szegény működéstől felhevülhet és beragadhat a henger.

A Honda robogó végáttétele 

 

A végáttétel cseréjével nő a végsebesség, a motor sem forogja szét magát annyira, tuningoláskor érdemes cserélni. Itt az X8R-nél azonban meglepetés éri a gyakorlatlan szerelőt. Mindkét oldalról meg kell bontani a házat: A kerék és a variátor felől is. Ennek oka, hogy csak a kerék felőli oldalról szerelhetők a tengelyek.

A tuning eredménye 

 

 

 

 

 

 

 

  Az alkatrészek jó összeszerelése, behangolása a képen látható eredményt hozta.

 

A Honda robogó a tuning után 

 

 

 

 

 

 

A keréken mért 3,5 lóerő és a 78 km/h végsebesség nem csúcs eredmény, de egy ilyen adottságú robogótól ez várható el. Mindezt 8103-as percenkénti fordulat mellett.
Jól motorozható, dinamikus a gyárinál jóval nagyobb végsebességű robogót kaptunk.

 

Tuning előtt, tuning után

 

 

 

 

 

 

 

Ezen a grafikonon látható a kiindulási állapothoz képest elért eredmény.
A zöld folytonos görbe a tuning utáni állapot, a szaggatott az eredeti.