Robogó tuning tippek és trükkök

Megnyerő erő - 8,7 Le Motowell Magnet RS

Megnyerő erő - 8,7 Le Motowell Magnet RS

Magyarországon és Európa több országában egyre nagyobb szeletet hasít ki a Motowell márka a robogós piacon. Komoly tuning alkatrész forgalmazó cégek kísérik figyelemmel a márka honosodását az adott országban, ezért mi is elővettük az RS típust egy kis hagyományos izmosításra.

A tuning folyamán három fázisban mértük le a motor teljesítményét:

  • Teljesen gyári állapotú motor, fojtásokkal.
  • Gyári motor, fojtástalanítva
  • 50 cm3 henger + Stage6 kipufogó és Stage6 SportPro variátor szett.

Ügyeljünk arra, hogy a kiálló rész, amit forgácsoltunk, ne a szabadonfutó csavarjainak támaszkodjanak, úgy nem jó!

Motowell Magnet RS robogó gyári állapotban

Gyári állapot, eredeti kipufogóval.

Stage6 kipufogóval szerelt Motowell Magnet RS robogó

Stage6 kipufogóval.


Mindenki tudja, hogy a szabályok betartására találták ki a fojtásokat. Azt is tudja mindenki, hogy ezek az első adandó alkalommal kikerülnek a motorból. Joggal jöhet akkor a kérdés, miért teszik bele?

Ahhoz, hogy egy bizonyos típusú motort legálisan Magyarországon vagy más európai országban ki lehessen engedni a forgalomba, még ha nincs is hatósági jelzése (rendszám) szükség van egy engedélyezési procedúrára. Ennek a része az a feltétel, hogy a segédmotoros kerékpárunk önerejéből 45 km/h-nál nagyobb sebességre nem lehet képes. Megjegyezném, van még ennél "rosszabb" helyzetben lévő ország is például, Hollandia ott ezt az értéket extrém esetben 20KM/h-ra korlátozták.

Hagyjuk a szabályokat, nézzük akkor a konkrét tuningot: méréseinket nem fixált variátorral a Dynostar mérőpaddal végeztük, a zöld vonal a hátsókeréken kapott eredmény.

 

Dynostar mérés, Motowell robogón


Elsőként elvégeztük a szükséges beüzemelést a gyári motoron. Amint látható kicsivel több, mint 40-nél vége van, mint a botnak, a fojtás teszi a dolgát.

A gyártók törekednek a fojtások minél egyszerűbb és könnyebb eltávolíthatóságára, ebben az esetben sincs ez másképpen. Kaptunk a motorhoz egy légszűrő házat, gyújtás elektronikát, és egy nagyobb méretű főfúvókát. Ezeket beépítése után "elszabadultak" a lóerők.

A harmadik fázisnál egy kis munka várt ránk, a Stage6 (S6-5816601) variátor nem passzolt tökéletesen a Yamaha másolathoz. Alapvető hibának az önindító szabadonfutóját látjuk, komoly eltérés van a minarelli blokkhoz képest.

Ennek van pozitív és negatív oldala: ami tisztán látszik, hogy ez a szabadonfutó egy sokkal robosztusabb, strapabíróbb alkatrész az eredeti Yamahához képest. Eredménye, hogy a 70 cm3-es motort is könnyedén, recsegésmentesen forgatja és indítja, de sajnos nekünk most útban van. Két megoldás kínálkozik: az egyik hogy eltávolítjuk a nevezett alkatrészt, ezáltal elvesztjük a kényelmes, gombbal való indítását.

Stage 6 Sport Pro variátor

Bal oldali: megfaragott Stage6 varió Jobb oldali: eredeti Stage6 varió

Második variáció, hogy óvatosan hozzá alakítjuk a variátort, mi ezt választottuk. A hátsó felét kell egy picit megfaragni, mert beleér a mögötte lévő szabadonfutóba. A kiálló részből kell kicsit levennünk és letörnünk, ezután varió hézagoló alátétet teszünk a két alkatrész közé és mehet az összeszerelés.





Ügyeljünk arra, hogy a kiálló rész, amit forgácsoltunk, ne a szabadonfutó csavarjainak támaszkodjanak, úgy nem jó!

A variátor felszerelése után jöhet a mérés:

Teljesítmény mérés, Magnet rs robogó


s6 kipufogó felszerelve

Folyamatos zöld vonal: gyári fojtástalanított állapot, keréken mérve 4,6 lóerő. Szaggatott zöld vonal: Stage6 variátor (a motor eredeti kontrasztugójával, 5 grammos görgővel), hátsókeréken mérve 5,3 lóerő.

Tisztán látható, hogy tuning alanyunknak jót tett a Stage6 variátor, szép lapos teljesítmény görbét kaptunk, ami ideálisnak tekinthető. Mindenki tudja, hogy a variátor a rendelkezésre álló teljesítmény minél egyenletesebb elosztásáért felelős, egyik leglényegesebb tuning alkatrész, egy ilyen szép egyenletes görbe nagyon jó működésre enged következtetni. A Stage6 mérnökei ismét jó munkát végeztek.

A Stage6 Pro Replica kipufogó felszerelése már lényegesen egyszerűbb művelet volt, semmilyen átalakítást nem igényelt, az S6-9119504 cikkszámú CPI-kre készült verziót használtuk. Az eredmény magáért beszél.

Szükség volt még egy kis finomhangolásra, a végső konfiguráció a következő lett:

  • 68-as főfúvóka, a gyári karburátorban, LHD6-068
  • 4.5 grammos Stage6 görgő, S6-G160450
  • Malossi kék kuplung rugó a M299605 szettből
  • Súbertű a karbiban a legalacsonyabb helyzetbe került
  • Stage6 SportPro variátor (kontraszt rugó maradt a gyári), Minarelli, S6-5816601
  • Stage6 Pro Replica kipufogó, S6-9116603

Az összes anyagköltség így 55.500 Ft, ami nagyon kedvező ilyen teljesítmény növekedésért. Még a szerelési díjjal kell számolnunk, ha szakműhelyre bízzuk a dolgot. Ez a tuning körülbelül 4 munkaóra alatt készült el, hangolással, mindennel együtt.

Zöld vonal: Hátsó keréken mért teljesítmény: 7 lóerő Piros vonal: Főtengelyen számított eredmény: 8,7 lóerő


Az eredetileg elérhető maximális fordulat 9.200 f/min-ről, 10.100 f/min-re nőtt!

Összehasonlításképpen még egy utolsó mérést végeztünk el:

Milyen teljesítmény érhető el, ha csak kipufogót cserélünk a robogón. A gyári varióba könnyebb görgők kerültek, így egy picit tudjuk fokozni a robogó teljesítményét. A kapott eredmény akár siralmasnak is mondható az eredeti varióval.


Még egy kis érdekesség a végére: az S6 pufót lecsavaroztuk és a helyére egy Giannelli Extrát szereltünk fel összehasonlításnak. Hangolás, állítás nem történt.

Összegezve a történteket, jó kis motort csinálhatunk az RS-ből, megtartva az 50 cm3-es gyári hengert. A kapott eredmény megéri a befektetést. Minőségi alkatrészekkel egy tartós, de mégis jó erőben lévő motorral közlekedhetünk, nem túl drágán. A Stage6 variátora nagyon jó ár/érték aránnyal rendelkezik, komoly konkurencia a többi neves gyártónak.