Kymco Agility 50 4T tuning

50 köbcentiméter - 4 ütem: Mit lehet kihozni belőle?
Egy Kymco Agility 50 robogót tettünk a tuning asztalra.

A mostani tuning rovat kicsit más, mint a többi. Eddig 2 ütemű motorokat erősítettünk meg.
A robogó gyártásban egyre gyakrabban használják a környezetbarát, de nem tuningbarát 4 ütemű technikát. Meglátjuk, mi hozható ki belőle.

Miben tér el egy négyütemű motor egy kétüteműtől?

A kétüteműben minden második löket munkaütem, míg a 4 üteműnél csak minden negyedik. Így azonos hengerűrtartalomnál lényegesen kevesebb teljesítményt eredményez, cserébe a lényegesen nagyobb termikus hatásfok miatt a fogyasztás is kedvezőbb.

Működése:

  1. Szívás
  2. Sűrítés
  3. Terjeszkedés (munkaütem)
  4. Kipufogás

Minden ütem az égéstérben zajlik. Az üzemanyag bejutását és a kipufogó gázok távozását szelepek segítik. A szelepeket egy bütykös tengely, a vezérműtengely mozgatja. A bonyolultabb felépítés miatt a tuning is más, és lehetőségek is mások.

Több próbálkozásunk is volt a négyütemű robogóknál:

  • kipufogó csere
  • nagyobb porlasztó felszerelése
  • hengerfej átdolgozása

Ezen megoldások közül egyik sem hozott áttörő sikert.

Az eleve szerény teljesítményű robogó elhanyagolható mértékben lett csak erősebb, a legnagyobb növekedés a Naraku 85-ös hengerszettel érhető el. (79 és 89 cm3-es változat is kapható)

Beépítésnél kisebb átalakításokat kellett végezni, az első dolog volt a dugattyú felső élének letörése,  0.5 x 0.5 mm méretben, erre azért volt szükség, mert beleért volna a hengerfejbe. Lehetett volna 2db henger talptömítést, gondolják sokan, viszont akkor rövid lett volna a zsír új vezérműlánc.

Második fontos dolog a légszűrőház és a szívó csonk "akadálymentesítése", a többlet levegő átáramlás biztosítása miatt.
Ezt a gumi csonk belsejével kezdtük, a karbihoz közelebb lévő felében van 1 átmérő szűkítés amit egyszerűen szikével kivágtunk.

A gyári papír légszűrőt kicseréltük Malossi táblás Redfilter-ből vágott betétre, ez is jobb légáteresztő képességű. Természetesen a por megkötése miatt alaposan le kell kezelni légszűrő spray-el.

A karburátor és a hengerfej között van egy kis szigetelő bakelit darab amit szépen egybe munkáltunk a hengerfejjel és a karburátorral. A variátor hüvely hosszát is rövidebbre vettük 1 milliméterrel, ezzel kedvezően befolyásolva a végsebességet. Természetesen a karbi főfúvókáját kismértékben megnöveltük. Ezen változtatások elvégzése után nagyon jó teljesítményű, dinamikusan működő 4T robogót kaptunk.

Hogy miért is jobb a teljesítménye a nagyobb hengerűrtartalmon kivül?

Jól látható a gyári és a tuning hengerfej között a szelepek méretbeli különbsége. A nagyobb szelep jobb hengertöltést tesz lehetővé.

A szelepet eredeti helyzetébe visszatérítő rugó dupla rugó, tehát gyorsabban visszaállítja eredeti helyzetébe, gyorsabban tud dolgozni, nagyobb fordulatszámon való működést is lehetővé tesz.
A 90 köbcentiméteres szettnél a szívó nyílás is jóval szélesebb, több benzin-levegő keverék tud bejutni, kisebb áramlási ellenálással.

Az ábrán szaggatott vonallal látható az eredeti, gyári állapot, nyitott CDI-vel.
A folytonos vonal pedig a 85 köbcentiméteres hengerrel mért adat.
Jól látható a majdnem 100%-os növekedés.

Gyakorlatilag megkétszereztük a robogó teljesítményét.

Egy négyütemű robogó ilyen szintű szét- és összeszereléséhez komoly szaktudásra, megfelelő célszerszámokra és mérőeszközökre lesz szükségünk.
Csak akkor álljunk neki a munkának, ha teljesen biztosak vagyunk a dolgunkban!

Tartalomhoz tartozó címkék: tuning
blog comments powered by Disqus