Honda X8R robogó tuning

A Dynostar mérőpaddal fogtunk egy robogó tuningolásához. Egy Honda X8R-re várt a tuning.
Tuning kicsit másképp: Robogó szerelés Dyno Jet mérőpaddal !

A tuning célja, hogy minél erősebb legyen a robogó, minél több lóerőt sajtoljunk ki a gépből. Honnan tudhatjuk mi lett a munkánk eredménye? Találgatások helyett jöjjenek a valós számok, egy Dyno Jet teljesítménymérő paddal teszteltünk egy újabb tuning összeállítást.
A teszt alanya:

Honda X8R, 50 köbcentiméteres.
Erről a robogóról azt kell tudni, hogy gyárilag elektronikus fojtással látják el, tehát mindenféle tuning előfeltétele ennek eltávolítása!

A Honda motorjai kicsit másképp épülnek fel, mint mondjuk a Minarelli vagy a Piaggio robogó motorok. Egy elég régi, bár jól bevált, megbízható konstrukció.
A henger állóhengeres, ezért az üzemanyag keveréket nem túl előnyös helyre szívja (oldalt a forgattyúsházba), a membránház kialakítása is előnytelen a tuning szempontjából, ill. a jól bevált 40 mm-es dugattyú alapméret itt csak 39 mm.

Ez nem azt jelenti, hogy nem jó motor, csak nem ideális tuning alany, nézzük tehát, mit lehet kihozni belőle!

Teszthez használt alkatrészek:

  • Leo Vince ZX kipufogó
  • Malossi öntöttvas henger
  • Malossi Red Filter a gyári légszűrőházba
  • Magasabb hőértékű Denso gyertya
  • Dell'Orto 17.5 mm-es karburátor
  • Malossi végáttétel

A teszthez használt eszköz ismét a Dynostar által gyártott, Dyno Jet 2C, örvényáramú mágneses elven működő mérőpadja, valamint egy GPS készülék a mért végsebesség adatok összehasonlítására. A Dyno és a GPS által mért adatok közt 0.6 - 0.8 km/óra eltérések voltak, tehát méréseink nagy pontosságúak. A kapott eredményekről azt kell tudni, hogy ezek valós számok. A teljesítmény keréken mért adat, minden mérés több pontos, statikus mérés volt. A robogó és alkatrészgyártók általában főtengelyen mért teljesítmény adatokat adnak meg, a teljesítményből viszont a főtengelytől a kerékig sok elveszik a hajtásláncban fellépő súrlódás miatt.


A Honda robogó úgy került hozzánk, hogy rajta volt már a Leo Vince ZX kipufogó, de nem volt a fojtás kiszedve a csőből. A fordulatszámot leszabályozó elektronikus fojtás eltávolításra került.

A képen láthatjuk, hogy 60 km/h a végsebesség.

Már a szerelésnél felmerült néhány apró, nem szokásos feladat. A henger talpa nem illeszkedik tökéletesen, a tömítés formájából is látszik az eltérés. Ettől még működik tökéletesen a motor, de ajánlatos az ilyen eltérések kiigazítása. A henger belsejében az élek teljesítménycsökkentő áramlásokat okoznak. Amikor amúgy is híján vagyunk az erőnek, minden apróságra figyelni kell.

A szívócsonk és porlasztó közötti tömítésnél is érdemes egy kicsit kiigazítani a csonkot és tömítést is, a jobb áramlásért, nagyobb teljesítményért.
A porlasztó és a hengerszett beszerelése után a porlasztó beállításával folytattuk. 

Egy érdekes grafikon a helyes fúvóka méret megválasztáshoz.

Egy 90-es és egy 95-ös fúvókával végeztünk két mérést. A 95-ös fúvókával a zöld folytonos vonalat rajzolta a Dyno, a 90-esel pedig a zöld szaggatottat. Jól látható hogy a kisebb főfúvókával kb 0.5 lóerővel erősebb a motor és a nyomaték görbe (fekete szaggatott) is kiegyenlítettebb. Tehát a nagyobb főfúvóka és a több benzin nem feltétlenül jelent teljesítménynövekedést. Sőt, a túl sok üzemanyag fojtja a motort. Túl kicsi fúvókát sem szabad választani, mert az üzemanyag szegény működéstől felhevülhet és megragadhat a henger.

A végáttétel cseréjével nő a végsebesség, a motor sem forogja szét magát annyira, tuningoláskor érdemes cserélni. Itt az X8R-nél azonban meglepetés éri a gyakorlatlan szerelőt.

Mindkét oldalról meg kell bontani a házat: A kerék és a variátor felől is. Ennek oka, hogy csak a kerék felőli oldalról szerelhetők a tengelyek.

Az alkatrészek jó összeszerelése, behangolása a képen látható eredményt hozta.

A keréken mért 3,5 lóerő és a 78 km/h végsebesség nem csúcs eredmény, de egy ilyen adottságú robogótól ez várható el. Mindezt 8103-as percenkénti fordulat mellett.

Jól motorozható, dinamikus a gyárinál jóval nagyobb végsebességű robogót kaptunk

Ezen a grafikonon látható a kiindulási állapothoz képest elért eredmény.
A zöld folytonos görbe a tuning utáni állapot, a szaggatott az eredeti.
Tartalomhoz tartozó címkék: tuning
blog comments powered by Disqus