Ön itt jár: > >

Tuning

Robogó tuning tippek és trükkök

Itt találjátok a robogó teljesítmény növelésével, tuningolással, hangolással kapcsolatos cikkeinket. Teszteket és összehasonlításokat is találsz.

Több éves projektet sikerült lezárnunk egy ügyfelünknek.

Egy Yamaha Aerox, melyben (szinte) minden Stage6!

... avagy "hypermiling". Mi az oka, ha sokat eszik a gép? A motor tehet róla, vagy mi csinálunk rosszul valamit?

Hiánypótló iromány a robogók üzemanyagfogyasztásáról.

50.000 forintos keretösszeg állt rendelkezésre, hogy a teljesítménye növekedjen a Fly-nak.  Egyszerű, de nagyszerű megoldásra van ilyen esetben szükség. 

Tuning előtt: 3.7 lóerős volt a motor, utána 5.2. Plusz 1.5 lóerőt hozott a beavatkozás.

A legújabb tuningalany egy Piaggio NRG, melynek fejidomjába egy Stage6 műszeregységet építettünk. "Hiányoltam egy fordulatszámmérőt, ebből indult az egész" - vallotta az ügyfél, akinek a robogójának tuningjáról korábban mi gondoskodtunk.

 

Egy kedves ügyfelünk részére egy ET2 50 vespát újítottunk fel, minden részletére kiterjedően.

A motor esztétikailag és műszakilag is tökéletes állapotba került.

Járassunk, vagy ne járassunk? Mennyit, hogyan, miért? Gyakran felmerülő kérdés a robogók szerelésénél, hogy hogyan, meddig kell járatni az újonnan felszerelt, vagy a frissen hónolt hengert.

Nehezen elfogadható válasz, de van amikor a "sehogy" a válasz.

A komoly tuning nagyon kevesek kiváltsága, sok figyelmet és sok zsebpénzt igényel. Azoknak próbálunk egy kis segítséget adni, akik szeretnének áldozni erre a dologra és szeretnének egy kicsit erősebb motort, amivel akár napi szinten munkába, iskolába is tudnak járni, valós 85-95 Km/h sebességgel.
Tehát megbízhatóság és teljesítmény együtt.

Visszakerült hozzánk az NRG még egy kis erő előcsalogatás céljából.

Felszereltünk egy S6 Streetrace hengerszettet a Malossi helyett, a többi dolog változatlan maradt.

Piaggio NRG Tuning = 10.7 lóerő !!

Egy Piaggio Nrg került a szerelőasztalunkra tuning céljából. A jól bevált receptet alkalmaztuk a páciensen.
Malossi öntöttvas henger + Giannelli Reverse Limited Black Edition + Dell'Orto PHBG 19-es karbi.

Megkereste cégünket egy aktív fórumozó, aki saját, egyedi variátort készített a robogójába.

Kérdésünkre, hogy miért volt szükség erre az egyedi variátorra a következőket válaszolta:

CDI teszt Kymco Agility robogón: 3 különböző elektronika - érdekes eredmények.

Folytattuk a munkát, a kis Milanra felszereltünk egy Giannelli Extrát.

A terítéken egy nem túl gyakori tuning alany:
a Keeway Milan.

Kipróbáltuk, mit tud egy Stage6 sportkipufogóval.

Variátor beépítés, "megfaragás" nélkül avagy
Motowell Magnet RS - Megnyerő erő ver. 2.

Kaptunk izmosításra egy Keeway RY6-ot. A felkérés az volt, hogy kedvező áru, utcára való tuningot csináljuk, hosszú élettartammal, akár munkába is lehessen vele járni napi szinten. A hosszú futásteljesítmény megőrzése érdekében az 50 cm3-es gyári hengert hagytuk meg, változtatás nélkül.

Jó ötlet? Megvalósítható? Igen!

Az ötlet az időközben eladott 500-as maxi-robogómból fakadóan jött, ugyanis abban gyárilag volt, s nagyon sokszor hasznát vettem az együtt töltött két év alatt.

Egy új páciens a műtőasztalon, egy bevált tuninggal:

Keeway Hacker robogó Stage6 kipufogóval.

LED-sort építettünk egy SR első lámpájába.

A feladat nehézsége az volt, hogy a gyári fényszóróba került beépítésre a ledsor.

Egy Piaggio blokkos Aprilia SR került izmosításra.
Malossi öntöttvas henger + Giannelli Reverse + Dell'Orto 19-es karbi.

A kétütemű robogó motorok keverékképzéséhez ritkábban használt rendszer a benzinbefecskendezés, más néven injektor.
Mik az előnyei és hátrányai a hagyományos karburátorhoz képest?

Szinte mindenki, aki internetes fórumok látogatója, hallott már blokkolt, vagy nyitott variátorral történő teljesítménymérésről.
A teljesség igényét kielégítve, itt egy rövid magyarázat a nyitott variátoros mérésről. A nyitott variátor annak az állapotnak felel meg, amivel az utcán használják, egyszóval feladatát végezve, változtatva az áttételt.

Mi a különbség a piacon kapható négyütemű hengerek között?
A válasz tiszta és egyértelmű, a dugattyú és a hengerfal minősége. De mi olyan különleges a dugattyún?

A szerelés, tuning folyamán mindig visszatérő kérdés, hogy milyen főtengely csapágyat tegyünk a robogóba.
Nagyon sokszor elkövetett hiba az amatőröknél és néha a profiknál is, a nem megfelelő csapágy megválasztása és/vagy annak helytelen beszerelése.

Annak a kérdésnek szenteljük ezt az írást, hogy miért marad el sok, egyébként erős robogó a valódi potenciáljától.
Még a legerősebb alkatrész konfiguráció is csak akkor tudja kimutatni a foga fehérjét, hogy ha a mögötte álló kihajtás, (kuplung, varió, és áttételezés) aprólékosan erre be van állítva.

Magyarországon és Európa több országában egyre nagyobb szeletet hasít ki a Motowell márka a robogós piacon. Komoly tuning alkatrész forgalmazó cégek kísérik figyelemmel a márka honosodását az adott országban, ezért mi is elővettük az RS típust egy kis hagyományos izmosításra.

Ezen cikkben a motor szívével fogunk foglalkozni, a hengerrel.
A gyártók és egyes típusaik választéka mára már végtelen, mégsem lehet ezzel a témával eleget foglalkozni.

A Streetbuzz magazin nagyítója alatt a 12 colos minőségi robogó gumi abroncsok: Egy olyan témát ragadtak meg amire normál esetben mindenki kevés figyelmet szentel.
A jó gumi kedvezően befolyásolja a menetstabilitást.

Egy kis érdekességet szeretnénk közzé tenni.
A képen látható, kiszerelt hajtókar egy Stage6 R/T főtengelyből való.

Kizárólag versenykörülmények között volt használva az alkatrész.

Mindent a szemnek!

A ködös, sötét időben, a rossz látási viszonyok közt gyakrabban történnek balesetek.
A váratlan baj elkerülhető lenne, ha minden robogó és jármű megfelelő világítással lenne szerelve.

Hol volt, hol nem volt, volt egy kis energia, amit felemésztett a súrlódás...
Mindenki sokat hallott már a variátorról, mindenki ismeri, vannak akik értenek is hozzá, de senki sem tud arra a kérdésre válaszolni, pontosan milyen veszteséggel dolgozik. Ezt próbáljuk ebben a tesztben egy kicsit elemezni, lemérni. A veszteség alatt azt értjük, hogy a főtengely és a hátsó kerék közt a hajtás láncon mennyi teljesítmény veszik el.

Egy Yamaha Aerox robogó története...

2005 nyarán egy ötlet pattant ki a fejemből:

ROBOGÓZNI SZERETNÉK!

A tuning egy Malossi sporthenger illetve egy Tecnigas RS70 kipufogó párosítás és a konfiguráció egy Malossi Dell'Orto PHBG 19 karburátorral táplálva.
Ami a robogót különlegessé teszi az az egyedi kialakítású vízhűtő rendszer melynek elemei:
Egy Aprilia SR 50 hűtő illetve egy Bosch vízpumpa, valamint egy Stage6 fordulatszámmérő amely vízhőfokmérő is egyben. A motort kis hazánkban csak léghűtéses formában forgalmazzák, de létezik belőle vízhűtéses és fődarabokat be lehet szerezni hozzá itthon is.

Itt a nyár, mindenki izmosítja a robogóját, felébred a vágy a száguldásra. Ehhez szeretnénk egy kis segítséget nyújtani, hogyan tudtok a lovacskákból ménest varázsolni.

Olyan robogó tuningokat próbáltunk összeállítani, amiket ebben a gazdasági helyzetben is a többség elérheti, megfizethető számára, nem csak álmodozik a több százezres profi tuningok után.

Őszintén valljátok be és tegyétek jobb kezeteket a kezelési és használati füzetre (az igazat, csakis a színtiszta igazat mondom), hányszor fordult meg a fejetekben, hogy az általatok birtokolt kétkerekűt valahogy egyedivé, tetszetősebbé, gyorsabbá, hangosabbá alakítsátok?

Egy Aprilia SR Talma replica került a kezünk közé, úgy frissiben 0 kilométerrel.
A Stage6 Sport hengere került fel a robogóra.

Talán sokan tudják, hogy a Piaggio blokkokat, teljesen mindegy hogy milyen motorban van, 17.5-es Dell'Orto-val szerelik már gyárilag (Aprilia, Gilera, vizes és levegős is). Ez és még sok minden más teszi ezeket a motorokat igazán népszerűvé a tuningolók számára.

Komoly vitára okot adó dolgot teszteltünk a Dynostar mérőpad segítségével. A minarelli félhold alakú kipufogó nyílás kimarása hoz teljesítmény növekedést?
Valóban erősebb lesz a motor ettől?

50 köbcentiméter - 4 ütem: Mit lehet kihozni belőle?
Egy Kymco Agility 50 robogót tettünk a tuning asztalra.

A Dynostar mérőpaddal fogtunk egy robogó tuningolásához. Egy Honda X8R-re várt a tuning.
Tuning kicsit másképp: Robogó szerelés Dyno Jet mérőpaddal !

Mit kell tudnunk az égéstérről?

Itt játszódik le az égési folyamat, amelyet a tuningolás során végső soron befolyásolni akarunk.
Ennek szellemében az égéstér működésére az egész motor, mint rendszer, hatással van.

A légszűrőház és szivacs az egyik legfontosabb része a robogónak. Kicsi és egyszerű dolognak tűnik, de nagyon sok múlik rajta.

Nem kisebb dolgok, mint a motor teljesítménye és élettartama! Nem árt rá odafigyelni és karbantartani.

A gyári és a sportkipufogókban is gyakran helyeznek el a torokban fojtást, vagy a nyaknál egy "vakcsövet".
Célja a különböző normák (környezetvédelem, homologizáció, stb) betartása.

A maximális teljesítmény eléréséhez el kell távolítani az alátétet illetve a "vakcsövet".

Milyen sportkipufogók vannak? Melyiket milyen hengerhez ajánlott használni?

A kipufogó feladata az égéstermék minél gyorsabb elvezetése a hengerből, a gázok visszaáramlásának megakadályozása. A kétütemű motornak olyan egy jó kipufogó, mint a négyüteműnek egy kompresszor (turbó)! A tuningolásnál fontos szerep jut a robogóra kerülő csőnek, akár 15-40% teljesítménynövekedés is lehetséges egy jól megválasztott kipufogóval.

Mi is az a nitro? Mire és hogyan használható?
Hogy működik?

Ilyen kérdésekre keressük a választ ebben a kis írásban.

Hogyan építsünk dragstert? Miért van szükség a váz átalakítására?

Ha komoly, nem utcai, hanem igazi verseny robogót szeretnénk építeni, egy bizonyos fokú tuning felett a váz módosítására is szükség van. Sőt igazi „lóerőgépekhez” külön vázat kell építeni. A nyers, maximális erő nem minden, valahogy haladásra és földön maradásra is kell bírni a gépet.

Működése, felépítése, feladata, behangolása.

A kuplungharang a végáttétellel és ezen keresztül a kerékkel van fix kapcsolatban, növekvő motorfordulatszámnál elindulnak a kuplung pofák a centrifugális erőnek köszönhetően, mindaddig amíg fel nem fekszenek a kuplungharang belsején, és így megteremtik a kapcsolatot a főtengely és a hátsókerék között.

Mi is az a varió, variátor, CVT váltó? Hogyan működik? Hogyan hangolható, állítható?

A robogóknál használt variátor felépítése, működési elve.

A leglátványosabb és legnagyobb mértékű eredményeket a robogónknál a henger cseréjével, a hengerűrtartalom növelésével érhetjük el.
Elég bőséges a kínálat, amiből választhatunk: többféle gyártó különböző minőségű, teljesítményű és árú termékéből mindenki talál saját céljainak megfelelőt.

Ebben a részben azt a sokszor elfeledett, nem igazán látható, jelentéktelen tűnő, ámbár nélkülözhetetlen alkatrészt vizsgáljuk meg , amivel egyes tulajok csak akkor találkoznak a szerelő lámpa fényénél, amikor a hűséges robogó végleg megszűnt füstölögni.

A gyertya feladata, mindenfajta külső és belső, fizikai, mechanikai, kémiai és villamos terhelés ellenére az összesűrített keverék biztos meggyújtása.

CDI, azaz kondenzátor-kisütéses gyújtáselektronika. A régi, meghibásodásokra hajlamos, elavult gyújtások rengeteg gondot okoztak. Majd jöttek a 80-as évek, mikor ez az alkatrész vette át a gyújtások vezérlésének szerepét. Ebben a cikkben ezzel foglalkozunk...

Hová tűntek a lóerők az új blokkokból? Biztos ti is tapasztaltátok, hallottátok már, hogy a régi, jól ismert Piaggio blokk már nem a régi.
Hiába van eltávolítva az összes „szokásos” fojtás, a robogó mégsem akaródzik 60-65-nél többet menni.

Pedig az ötvenesek közt az egyik legjobb teljesítményű volt korábban. Hová is tűntek a lóerők? Miért tűntek el? Hogy tudjuk visszacsalogatni őket?