Termékek Menü
0
Ön itt jár: > >

Tuning

Itt találjátok a robogó teljesítmény növelésével, tuningolással, hangolással kapcsolatos cikkeinket.

50.000 forintos keretösszeg állt rendelkezésre, hogy a teljesítménye növekedjen a Fly-nak.  Egyszerű, de nagyszerű megoldásra van ilyen esetben szükség. 

Tuning előtt: 3.7 lóerős volt a motor, utána 5.2. Plusz 1.5 lóerőt hozott a beavatkozás.

A legújabb tuningalany egy Piaggio NRG, melynek fejidomjába egy Stage6 műszeregységet építettünk. "Hiányoltam egy fordulatszámmérőt, ebből indult az egész" - vallotta az ügyfél, akinek a robogójának tuningjáról korábban mi gondoskodtunk.

 

Egy kedves ügyfelünk részére egy ET2 50 vespát újítottunk fel, minden részletére kiterjedően.

A motor esztétikailag és műszakilag is tökéletes állapotba került.

Járassunk, vagy ne járassunk? Mennyit, hogyan, miért? Gyakran felmerülő kérdés a robogók szerelésénél, hogy hogyan, meddig kell járatni az újonnan felszerelt, vagy a frissen hónolt hengert.

Nehezen elfogadható válasz, de van amikor a "sehogy" a válasz.

A komoly tuning nagyon kevesek kiváltsága, sok figyelmet és sok zsebpénzt igényel. Azoknak próbálunk egy kis segítséget adni, akik szeretnének áldozni erre a dologra és szeretnének egy kicsit erősebb motort, amivel akár napi szinten munkába, iskolába is tudnak járni, valós 85-95 Km/h sebességgel.
Tehát megbízhatóság és teljesítmény együtt.

Visszakerült hozzánk az NRG még egy kis erő előcsalogatás céljából.

Felszereltünk egy S6 Streetrace hengerszettet a Malossi helyett, a többi dolog változatlan maradt.

Piaggio Nrg Tuning = 10.7 lóerő !!

Egy Piaggio Nrg került a szerelőasztalunkra tuning céljából. A jól bevált receptet alkalmaztuk a páciensen.
Malossi öntöttvas henger + Giannelli Reverse Limited Black Edition + Dell'Orto PHBG 19-es karbi.

Megkereste cégünket egy aktív fórumozó, aki saját, egyedi variátort készített a robogójába.

Kérdésünkre, hogy miért volt szükség erre az egyedi variátorra a következőket válaszolta:

CDI teszt Kymco Agility robogón: 3 különböző elektronika - érdekes eredmények.

Folytattuk a munkát, a kis Milanra felszereltünk egy Giannelli Extrát.

A terítéken egy nem túl gyakori tuning alany:
a Keeway Milan.

Kipróbáltuk, mit tud egy Stage6 sportkipufogóval.

Variátor beépítés, "megfaragás" nélkül avagy
Motowell Magnet RS - Megnyerő erő ver. 2.

Kaptunk izmosításra egy Keeway RY6-ot, a felkérés az volt, hogy kedvező áru, utcára való tuningot csináljuk, hosszú élettartammal.
Akár munkába is lehessen vele járni napi szinten. A hosszú futásteljesítmény megőrzése érdekében az 50 cm3-es gyári hengert hagytuk meg, változtatás nélkül.

Jó ötlet? Megvalósítható? Igen!

Az ötlet az időközben eladott 500-as maxi-robogómból fakadóan jött, ugyanis abban gyárilag volt, s nagyon sokszor hasznát vettem az együtt töltött két év alatt.

Egy új páciens a műtőasztalon, egy bevált tuninggal:

Keeway Hacker robogó Stage6 kipufogóval.

LED-sort építettünk egy SR első lámpájába.

A feladat nehézsége az volt, hogy a gyári fényszóróba került beépítésre a ledsor.

Egy Piaggio blokkos Aprilia SR került izmosításra.
Malossi öntöttvas henger + Giannelli Reverse + Dell'Orto 19-es karbi.

A kétütemű robogó motorok keverékképzéséhez ritkábban használt rendszer a benzinbefecskendezés, más néven injektor.
Mik az előnyei és hátrányai a hagyományos karburátorhoz képest?

Szinte mindenki, aki internetes fórumok látogatója, hallott már blokkolt, vagy nyitott variátorral történő teljesítménymérésről.
A teljesség igényét kielégítve, itt egy rövid magyarázat a nyitott variátoros mérésről. A nyitott variátor annak az állapotnak felel meg, amivel az utcán használják, egyszóval feladatát végezve, változtatva az áttételt.

Mi a különbség a piacon kapható négyütemű hengerek között?
A válasz tiszta és egyértelmű, a dugattyú és a hengerfal minősége. De mi olyan különleges a dugattyún?

A szerelés, tuning folyamán mindig visszatérő kérdés, hogy milyen főtengely csapágyat tegyünk a robogóba.
Nagyon sokszor elkövetett hiba az amatőröknél és néha a profiknál is, a nem megfelelő csapágy megválasztása és/vagy annak helytelen beszerelése.

Annak a kérdésnek szenteljük ezt az írást, hogy miért marad el sok, egyébként erős robogó a valódi potenciáljától.
Még a legerősebb alkatrész konfiguráció is csak akkor tudja kimutatni a foga fehérjét, hogy ha a mögötte álló kihajtás, (kuplung, varió, és áttételezés) aprólékosan erre be van állítva.

Magyarországon és Európa több országában egyre nagyobb szeletet hasít ki a Motowell márka a robogós piacon. Komoly tuning alkatrész forgalmazó cégek kísérik figyelemmel a márka honosodását az adott országban, ezért mi is elővettük az RS típust egy kis hagyományos izmosításra.

Ezen cikkben a motor szívével fogunk foglalkozni, a hengerrel.
A gyártók és egyes típusaik választéka mára már végtelen, mégsem lehet ezzel a témával eleget foglalkozni.

A Streetbuzz magazin nagyítója alatt a 12 colos minőségi robogó gumi abroncsok: Egy olyan témát ragadtak meg amire normál esetben mindenki kevés figyelmet szentel.
A jó gumi kedvezően befolyásolja a menetstabilitást.

Egy kis érdekességet szeretnénk közzé tenni.
A képen látható, kiszerelt hajtókar egy Stage6 R/T főtengelyből való.

Kizárólag versenykörülmények között volt használva az alkatrész.

Mindent a szemnek!

A ködös, sötét időben, a rossz látási viszonyok közt gyakrabban történnek balesetek.
A váratlan baj elkerülhető lenne, ha minden robogó és jármű megfelelő világítással lenne szerelve.

Hol volt, hol nem volt, volt egy kis energia, amit felemésztett a súrlódás...
Mindenki sokat halott már a variátorról, mindenki ismeri, vannak akik értenek is hozzá, de senki sem tud arra a kérdésre válaszolni, pontosan milyen veszteséggel dolgozik. Ezt próbáljuk ebben a tesztben egy kicsit elemezni, lemérni. A veszteség alatt azt értjük, hogy a főtengely és a hátsó kerék közt a hajtás láncon mennyi teljesítmény veszik el.

Egy Yamaha Aerox robogó története...

2005 nyarán egy ötlet pattant ki a fejemből:

ROBOGÓZNI SZERETNÉK!

A tuning egy Malossi sporthenger illetve egy Tecnigas RS70 kipufogó párosítás és a konfiguráció egy Malossi Dell'Orto PHBG 19 karburátorral táplálva.
Ami a robogót különlegessé teszi az az egyedi kialakítású vízhűtő rendszer melynek elemei:
Egy Aprilia SR 50 hűtő illetve egy Bosch vízpumpa, valamint egy Stage6 fordulatszámmérő amely vízhőfokmérő is egyben. A motort kis hazánkban csak léghűtéses formában forgalmazzák, de létezik belőle vízhűtéses és fődarabokat be lehet szerezni hozzá itthon is.

Itt a nyár, mindenki izmosítja a robogóját, felébred a vágy a száguldásra. Ehhez szeretnénk egy kis segítséget nyújtani, hogyan tudtok a lovacskákból ménest varázsolni.

Olyan robogó tuningokat próbáltunk összeállítani, amiket ebben a gazdasági helyzetben is a többség elérheti, megfizethető számára, nem csak álmodozik a több százezres profi tuningok után.

Őszintén valljátok be és tegyétek jobb kezeteket a kezelési és használati füzetre (az igazat, csakis a színtiszta igazat mondom), hányszor fordult meg a fejetekben, hogy az általatok birtokolt kétkerekűt valahogy egyedivé, tetszetősebbé, gyorsabbá, hangosabbá alakítsátok?

Egy Aprilia SR Talma replica került a kezünk közé, úgy frissiben 0 kilométerrel.
A Stage6 Sport hengere került fel a robogóra.

Talán sokan tudják, hogy a Piaggio blokkokat, teljesen mindegy hogy milyen motorban van, 17.5-es Dell'Orto-val szerelik már gyárilag (Aprilia, Gilera, vizes és levegős is). Ez és még sok minden más teszi ezeket a motorokat igazán népszerűvé a tuningolók számára.

Komoly vitára okot adó dolgot teszteltünk a Dynostar mérőpad segítségével. A minarelli félhold alakú kipufogó nyílás kimarása hoz teljesítmény növekedést?
Valóban erősebb lesz a motor ettől?

50 köbcentiméter - 4 ütem: Mit lehet kihozni belőle?
Egy Kymco Agility 50 robogót tettünk a tuning asztalra.

A Dynostar mérőpaddal fogtunk egy robogó tuningolásához. Egy Honda X8R-re várt a tuning.
Tuning kicsit másképp: Robogó szerelés Dyno Jet mérőpaddal !

Mit kell tudnunk az égéstérről?

Itt játszódik le az égési folyamat, amelyet a tuningolás során végső soron befolyásolni akarunk.
Ennek szellemében az égéstér működésére az egész motor, mint rendszer, hatással van.

A légszűrőház és szivacs az egyik legfontosabb része a robogónak. Kicsi és egyszerű dolognak tűnik, de nagyon sok múlik rajta.

Nem kisebb dolgok, mint a motor teljesítménye és élettartama! Nem árt rá odafigyelni és karbantartani.

A gyári és a sportkipufogókban is gyakran helyeznek el a torokban fojtást, vagy a nyaknál egy "vakcsövet".
Célja a különböző normák (környezetvédelem, homologizáció, stb) betartása.

A maximális teljesítmény eléréséhez el kell távolítani az alátétet illetve a "vakcsövet".

Milyen sportkipufogók vannak? Melyiket milyen hengerhez ajánlott használni?

A kipufogó feladata az égéstermék minél gyorsabb elvezetése a hengerből, a gázok visszaáramlásának megakadályozása. A kétütemű motornak olyan egy jó kipufogó, mint a négyüteműnek egy kompresszor (turbó)! A tuningolásnál fontos szerep jut a robogóra kerülő csőnek, akár 15-40% teljesítménynövekedés is lehetséges egy jól megválasztott kipufogóval.

Mi is az a nitro? Mire és hogyan használható?
Hogy működik?

Ilyen kérdésekre keressük a választ ebben a kis írásban.

Hogyan építsünk dragstert? Miért van szükség a váz átalakítására?

Ha komoly, nem utcai, hanem igazi verseny robogót szeretnénk építeni, egy bizonyos fokú tuning felett a váz módosítására is szükség van. Sőt igazi „lóerőgépekhez” külön vázat kell építeni. A nyers, maximális erő nem minden, valahogy haladásra és földön maradásra is kell bírni a gépet.

Működése, felépítése, feladata, behangolása.

A kuplungharang a végáttétellel és ezen keresztül a kerékkel van fix kapcsolatban, növekvő motorfordulatszámnál elindulnak a kuplung pofák a centrifugális erőnek köszönhetően, mindaddig amíg fel nem fekszenek a kuplungharang belsején, és így megteremtik a kapcsolatot a főtengely és a hátsókerék között.

Mi is az a varió, variátor, CVT váltó? Hogyan működik? Hogyan hangolható, állítható?

A robogóknál használt variátor felépítése, működési elve.

A leglátványosabb és legnagyobb mértékű eredményeket a robogónknál a henger cseréjével, a hengerűrtartalom növelésével érhetjük el.
Elég bőséges a kínálat, amiből választhatunk: többféle gyártó különböző minőségű, teljesítményű és árú termékéből mindenki talál saját céljainak megfelelőt.

Ebben a részben azt a sokszor elfeledett, nem igazán látható, jelentéktelen tűnő, ámbár nélkülözhetetlen alkatrészt vizsgáljuk meg , amivel egyes tulajok csak akkor találkoznak a szerelő lámpa fényénél, amikor a hűséges robogó végleg megszűnt füstölögni.

A gyertya feladata, mindenfajta külső és belső, fizikai, mechanikai, kémiai és villamos terhelés ellenére az összesűrített keverék biztos meggyújtása.

CDI, azaz kondenzátor-kisütéses gyújtáselektronika. A régi, meghibásodásokra hajlamos, elavult gyújtások rengeteg gondot okoztak. Majd jöttek a 80-as évek, mikor ez az alkatrész vette át a gyújtások vezérlésének szerepét. Ebben a cikkben ezzel foglalkozunk...

Hová tűntek a lóerők az új blokkokból? Biztos ti is tapasztaltátok, hallottátok már, hogy a régi, jól ismert Piaggio blokk már nem a régi.
Hiába van eltávolítva az összes „szokásos” fojtás, a robogó mégsem akaródzik 60-65-nél többet menni.

Pedig az ötvenesek közt az egyik legjobb teljesítményű volt korábban. Hová is tűntek a lóerők? Miért tűntek el? Hogy tudjuk visszacsalogatni őket?

Az őszi-téli időszak a felkészülés, tuningolás, javítás, szerelés időszaka. Lehet átépíteni, szerelgetni a robogót és a motorokat.

Sajnos mindig előfordulnak hibák, tévedések az otthoni barkácsolás, tuningolás folyamán. Olvassátok el figyelmesen a következő tanácsokat, sok tanulópénzt lehet vele megspórolni!